Mit svar til: Jeg har alt … og alligevel er jeg ked af det og føler mig ikke god nok …


Mit svar på spørgsmålet:

Jeg har alt … og alligevel er jeg ked af det og føler mig ikke god nok


Kære anonyme

Tak for din henvendelse.


Jeg kan godt læse ud af dit brev, at du har det svært.

Selv om der er så meget i dit liv, der rent faktisk fungerer lige nu.

Det virker som om, du tankemæssigt hele tiden kredser omkring det umulige – nemlig at være perfekt.

Du ved det.

Rationelt.

 

At være perfekt – altid – er umuligt at leve op til.

Og som du selv er inde på, så lyder dit selvværd til at kunne være bedre.

Og det bliver ikke bedre ved, at du lyver.

Som du også har erfaret.


Men hvad kan du så gøre?

 

Ja, heldigvis har du allerede taget det første skridt i den rigtige retning:

Du har nemlig erkendt, at du faktisk har meget at være glad og taknemmelig for.

Du ved bare ikke lige, hvordan du rent faktisk kommer væk fra dine følelser af usikkerhed, frygt for ikke at være god nok, ked-af-det-hed og hen imod nogle positive og anerkendende følelser omkring dig/ din situation.

 

Noget af det, du kan gøre er at holdfokus på det, der fungerer:

Hvis din søde kæreste vælger at have dig som kæreste, må det være fordi du har nogle gode, menneskelige kvaliteter, der betyder noget for ham, og som han værdsætter.

At du er værd at elske!

 

Ligeledes forholder det sig med dine gode venner.

Hvis du ikke bidrog med noget positivt til jeres samvær, ville de fravælge dig.

 

Der må være en grund til, at det er lykkedes dig at få lige præcis det job, du gerne vil hà.

Det må bero på nogle af dine kvaliteter.

Nogle kvaliteter, som i hvert tilfælde andre kan se.

Og som du måske selv har svært ved at få øje på.

Det kan ikke være held alt sammen!

 

Du siger også, at du har kæmpet både for din kæreste og dit job.

Det er rigtig godt.

Forstået på den måde, at du så er en fighter, og altså ikke en, der bare – og så nemt – giver op.

 

I stedet er du vedholdende.

Og dette er en rigtig god egenskab at være i besiddelse af, når man skal arbejde med sit selvværd.

For man kan ikke nøjes med bare at arbejde med sit selvværd én gang og så sige, at det nu er godt, at man er i mål.

 

Et godt selvværd skal plejes.

Dagligt!

For selvværd er en foranderlig størrelse.

Og hvis du ikke bruger ”selvværdsmusklen”, kommer den ud af form.

Lige som din krop gør, hvis du ikke bruger den.

 

Men hvad er det så konkret, du kan vælge at gøre?

Hver dag!

 

Ja, der er flere måder, du kan arbejde med dit selvværd på.

Her bliver du præsenteret for én af måderne:

 

Vær blid og venlig imod dig selv.

Forestil dig at du behandler dig selv på samme omsorgsfulde og overbærende måde, som du behandler dem, du holder af, når de har det svært.


Sådan gør du:


Tal pænt til dig selv.

Lyt til dig selv.

Hvad er det egentligt, du siger til/om dig selv?

 

Fokuserer på dine positive egenskaber  (for eksempel: jeg er vedholdende, kærlig, omsorgsfuld osv.)

Find mindst  7 af slagsen.

Skriv dem ned.

 

Udvælg én af dine positive egenskaber, som du vil starte med at arbejde med (vælg gerne ud fra lyst, energi, behov).

 

Og find så en situation, der ”beviser”, at du anvender den egenskab (for eksempel: at være vedholdende), du har valgt at arbejde med.

Tænk over det positive, det giver dig at besidde denne egenskab.

Hvilke positive tanker og indre billeder går igennem dit hoved, når du tænker herpå?

Hvilke(n) positive følelse(r) skaber det i dig?

 

Hvor overbevist – på en skala fra 0-100% – er du om, at du besidder denne egenskab?

 

Check også om der er noget negativt ved din gode egenskab.

Spørg for eksempel dig selv ”Er der nogle ulemper ved denne gode egenskab (for eksempel det at være vedholdende)?”.

Hvis svaret er bekræftende, så find ud af, hvordan du vil forholde dig hertil.

Er det for eksempel mere hensigtsmæssigt i nogle tilfælde/situationer at gì op/gì slip frem for at blive ved med at holde fast?

 

Vær obs på i hvilke situationer det er hensigtsmæssigt at bruge din gode egenskab (for eksempel vedholdenhed).

 

Udvælg nu én – og kun én – af dine gode egenskaber (for eksempel vedholdenhed), som du dagligt vil praktisere.

Hver eneste dag!

I en periode, du beslutter dig for.

For eksempel: 1 uge eller 1 måned.

Eller bare 1 dag af gangen!



Sæt et realistisk og nemt mål.

 

Tag små, sikre, succesfyldte skridt!

 

Det er din handling, der gør forskellen i hvordan du oplever dig selv.

Og din handling har udspring i dine tanker.

 

Når du har øvet dig i den tid, du har aftalt med dig selv, så tag lige et check på graden af din overbevisning.

Din overbevisning om, at du besidder denne gode egenskab, stiger, fordi  du igennem en længere periode har praktiseret din gode egenskab (for eksempel vedholdenhed).

Og det har du ”beviser” på qua dine handlinger.

 

Du kan nu udvide dit repertoire omkring at praktisere dine gode egenskaber ved at vælge en anden af dine gode egenskaber, som du har lyst til at arbejde med.

Brug igen ovenstående opskrift til daglig praktisering heraf.

OG fortsæt samtidig med at praktisere den første egenskab, du øvede dig i.

 

Når du har praktiseret dine gode egenskaber dagligt over en længere periode, bliver dine tanker om dig selv mere positive.

Dette har en positiv effekt på dine følelser.

Positive tanker omkring dig selv giver øget følelse af et godt selvværd.

 

 

Hvis du er ked af noget, som ikke kan ændres, så begynd at finde fordele ved det.


 


Tag ansvar for dine egne følelser og handlinger.

Det er altid dig, der vælger, hvordan du vil forholde dig.

Også hvordan du vil forholde dig til de tanker, som kommer ”automatisk” til dig.



 

Ingen er perfekte.

Alle er kompetente og kvalificerede.

Til noget!

 

Du er betydningsfuld.

Uanset hvordan andre behandler dig!

 

Hvis du har lyst til at supplere ovennævnte øvelse med visualisering, kan jeg anbefale dig at købe denne cd, som kan downloades.

Cdèn understøtter ovennævnte måde at arbejde med selvværd på:

 

Hvis du godt kan lì at læse bøger, kan jeg anbefale dig at købe/downloade denne arbejdsbog omkring selvværd.

Bogen er fyldt med øvelser, som du selv kan lave.

Bogen har en lidt anden indgangsvinkel til at arbejde med selvværd og kommer meget længere omkring, end hvad et svar i en brevkasse tillader.

Bogen kan også lånes på biblioteket.

 

Det vigtigste er, at du finder den metode, der virker bedst lige præcis for DIG.

Det vigtige er også, at du gør noget for at glæde DIG.

Hver dag!

 

Jeg håber, at ovennævnte kan hjælpe dig lidt på vej.

 

Ellers er du velkommen i min klinik til en yderligere fordybelse omkring dine problematikker.

For eksempel omkring den sorg, som du nævner, men som jeg ikke ved, hvad drejer sig om og derfor ikke kan kommentere yderligere.

 

 

De bedste hilsner og ønsker for dig/

Leila

Scroll to Top